Vad kan vi lära från företagsjättarna när det kommer till framgång?

Att driva företag är en sak men att göra det lönsamt och få det att växa i framgång och storlek är allt annat än en garanti. När det kommer till svenska företag som lyckats positionera sig i toppen och på ett imponerande sätt vunnit viktiga marknadsandelar finns det flera intressanta aktörer att nämna.

business

Ett av kanske Sveriges mest ikoniska företag är möbeljätten IKEA som idag erbjuder sitt klockrena koncept över hela världen. IKEA:s grundare, entreprenör Ingvar Kamprad, brukar ganska bra beskrivet ibland bli omtalad som ”världens rikaste småföretagare” och han syn när det kommer till både business och ledarskap finns återgivna i flera böcker om framgång samt i olika forskningssammanhang. Man kan nog hävda att de tankar Kamprad har kring affärsutveckling på många plan kan appliceras även i mindre företag, även om IKEA idag är ett av världens stora framgångsbolag.

I en av Kamprads egna böcker, ”En möbelhandlares testamente”, beskriver entreprenören IKEAS framgång som en effekt av en entusiastisk företagsanda och en ständig öppenhet inför förnyelse. Han säger vidare att IKEA som företag vuxit sig starkt just tack vare en ödmjuk inställning, vilken man förmodar vara gentemot sina kunder. Det kan låta lite luddigt, men faktum är att entusiasm är en stark motivation, vilket i sin tur bidrar till både effektivitet och positiv marknadsföring hos företag. Gällande förnyelse inom företag är även detta en otroligt viktig punkt, framför allt i den tid vi lever idag med ny teknik och moderna affärsfenomen. Att vara lyhörd och ödmjuk gentemot sin omgivning och däribland kunder är något fler framgångskoncept grundas på. En öppen och två-vägsriktad kommunikation mellan företag och kund brukar vara ett fint grundrecept för ett lyckat affärskoncept.

Man ska inte heller glömma bort att Kamprad lite skämtsamt kan kallas för en ”snål smålänning”, något som när det kommer till affärer inte alls är negativt. Tvärt om har IKEA just Kamprads fokus på att hålla kostnaderna nere att tacka sin framgång för. Företag som redan i starten slösar pengar på onödiga utgifter för att exempelvis visa på status brukar sällan överleva i det långa loppet. Ett starkt eget kapital är otroligt viktigt och det gäller helt enkelt att lägga pengar på rätt saker.

Om vi istället utgår från lite yngre svenska företag som etablerats i samband med internetboomen finns det ett par riktigt vassa exempel när det kommer till framgång på webben. Casinobranschen är en typ av verksamhet som snabbt vuxit sig enormt stor, och bolagen tjänar riktigt stora pengar på att erbjuda svenskar möjligheten att spela casino online. Ett av Skandinaviens ledande spelbolag är Mr Green och kan även stoltsera med att ha en ledande position även på den europeiska spelmarknaden. Mr Greens koncept är enkelt men väldigt klokt – de strävar efter att erbjuda en användarvänlig plattform som gynnar både nybörjare och mer etablerade spelare. Spelbolaget kunde redan från tidig start presentera samarbeten med några av marknadens största spelutvecklare, något som bidragit stort till sajtens popularitet och förmåga att växa sig stark på kort tid.

En annan viktig detalj när det kommer till Mr Greens framgångskoncept är det faktum att grundarna redan innan företaget startades hade god kunskap och erfarenhet om både branschen och tekniken som krävs. Entreprenörandan är oerhört viktig, självklart, men man ska komma ihåg att man vinner mycket tid på att redan känna till en del om det man tar sig an.

Även Volvo bör idag ses som en svensk framgångssaga även om bilmärket inte alltid haft det lika lätt att sälja bilar. De senaste två åren har Volvo sålt mer bilar än någonsin och varumärket har stärkts genom en vass marknadsföring där exempelvis Zlatan varit huvudperson i Volvos reklamfilmer. En av anledningarna till Volvos expansiva framgång den senaste tiden är egentligen väldigt enkel – man tjänar pengar på varje såld bil. Med det syftar man dock på vinsten som helhet där man tillverkar säkra och hållbara bilar som i längden inte innebär kostnader för biljätten i form av fabriksfel etcetera. Den nya ledningen bidrar även till en ny och mer självsäkrare kultur inom företaget, något som utan tvekan gynnar business.