Små knep som förbättrar kunders upplevelse

Nyckeln till att behålla kunder och få dem att komma tillbaka är att se till att deras upplevelse är bra på så många sätt som möjligt. Här är några tips som kan hjälpa till att förbättra kundupplevelsen.

kundrelationer_406902424

  • Möt kunden med ett leende – det kräver lite från dig men gör mycket för kunden.
  • Lova mindre men håll mer – att ge löften man inte kan hålla är ett snabbt sätt att förlora kunder. Men att hålla det man tekniskt sett inte lovat skapar nöjda kunder.
  • Lyssna och fråga – se till att verkligen lyssna till vad kunderna säger och fråga om något inte är tydligt.
  • Ge mer än de förväntar – genom att ge lite mer i något avseende skapar man mycket välvilja hos kunder.
  • Ge kunden mer personlig behandling – genom att inte följa ett och samma mönster i hur man behandlar sina kunder får man dem att känna sig speciella och unika.
  • Be om ursäkt vid fel – om något inte gått som det ska, en produkt som gått sönder eller något liknande ska man alltid be om ursäkt och vara uppriktig när man gör detta. Kunden känner då att deras problem valideras och känner sig även hörd.
  • Följ upp efter leverans – att höra av sig efter man levererat något till en kund är ett utmärkt sätt att hålla bra kundrelationer och kan ofta leda till mer försäljning.
  • Leverera tidigt – i den utsträck det är möjligt ska man alltid se till att leverera så snabbt som möjligt. Kan man göra detta redan innan en utlovad tid kommer man kunna ställa sig in hos kunden ännu mer.