Skaffa bil till företaget – bra att veta

I vissa branscher är det väldigt vanligt att företaget på ett eller annat sätt har tillgång till en eller flera bilar som de anställda kan använda sig av. Den som går i tanken på att skaffa en bil till företaget bör dock utforska alla de olika möjligheterna innan de tar ett beslut. 

Köpa eller leasa?

Först gäller det att titta på vilken typ av ägarskap som passar företaget bäst. Företaget kan till exempel äga bilen själv eller så leasar man en bil på företaget. Detta är de huvudsakliga alternativ utanför de företag som absolut behöver en bil för att kunna driva sin verksamhet.

Att köpa bilen är en större belastning för företagets kapital och vid både service och reparationer hamnar allt ansvar på ägaren/företaget. Men samtidigt kan man själv välja om bilen ska vara hel- eller halvförsäkrad. Det är också upp till en själv om man vill ändra på bilen, som att sätta dekor på bilen som man själv har designat.

Leasar man istället en bil slipper företaget binda upp mycket kapital för att köpa en bil och man kan dra av både halva momsen på leasinghyran samt hela momsen på driftkostnaderna. Samtidigt är det ibland svårt att avsluta ett avtal med en leasinggivare i förväg och det kan kosta företaget om man restvärdet på bilen är högre än marknadsvärdet när avtalet löper ut.

Föra körjournal

För att göra det tydligt att man använder bilen i tjänsten är det viktigt att föra en riktigt körjournal. Vill man spara tid är det rekommenderat att skaffa sig en elektrisk körjournal som automatisk registrerar användningen av bilen. På så sätt är betydligt färre ärliga missar som riskerar att hända också.