Sälja produkter på nätet

shutterstock_160782026

En webbshop låter relativt simpelt att starta: det finns mallar och färdiga hemsidor att ta del av gratis och bilder på produkterna kan du få från leverantörer. Men det krävs lite mer än så för att lyckas. 

Bra text på sajten

För att Google ska gilla sajten och så kunderna ska uppskatta den, behöver du mer än bara betalningsmetoder och produktbilder. Det krävs också vettig text som hjälper kunden fram till köp. Speciellt om man säljer produkter i olika storlekar eller former beroende på vem som köper den. Se exempel på Länna Sports undersida om innebandyklubbor: de skriver hur man väljer rätt klubb och tar även med en tabell som visar vilken klubba som passar dig beroende på hur lång du är.

Tillgänglighet

I dagens läge fungerar det inte att bara ha en sajt. Den ska också synas och framförallt vara tillgänglig på flera plattformar. En riktig webbshop kör med responsiv design där hemsida ändrar storlek utefter vilken storlek besökaren har på skärmen. Man kan också skapa en speciell sida för mobiler som förenklar designen och gör det lättare att shoppa på en mindre skärm. Du hittar flera exempel att följa på Creative Bloqs lista över smarta webbshoppar.

Småsaker att tänka på

När en potentiell kund har nått din sajt, är det sajten i sig som måste sälja. Du personligen kan inte gå fram och prata med kunden. Sajten är talaren och säljare i det här läget. Och då finns det vissa småknep som hjälper:

  • Det ska inte ta besökaren mer än tre sekunder att förstå vad du säljer
  • Telefonnummer och adress ska vara tydligt utskrivet på sajten
  • Viktiga regler ska också vara lättillgängliga såsom ångerrätt, fraktkostnader och köpvillkoren
  • Skapa balans mellan text och bild
  • Skriv alltid ut fulla priset för en vara, även om det är rea. Ingen vill ta fram miniräknaren när de onlineshoppar