Organisera mera

1987656-organizers-and-pen-isolated-on-a-white-background

Om ett företag inte har ordning och reda så blir det ofta ineffektivt. Rensa bort onödiga saker från skrivbordet och se till att var sak har sin plats. Om viktiga dokument hamnar i samma hög som oviktiga papper så kan det lätt ske misstag och ett dokument kan försvinna.

Mycket kan lösas genom organisering och enkel planering. Och om detta kan motverka misstag och ineffektivt arbete vinner man nästan alltid mer än man förlorar på tiden man spenderar på detta.

Ett exempel är att du bedriver en verkstad och alla verktygen hamnar kors och tvärs över verkstaden. Om dina anställda eller du själv inte kan hitta ett verktyg så går det år mycket tid bara för att söka. Om det tar 20 minuter totalt varje dag för att söka efter verktyg så blir det totalt 100 minuter på fem dagar. 1 timme och 40 minuter som kunde användas till mer produktiva saker.

Se till att all personal vet vars allt ska. Visa tydligt vars alla blocknycklar ska ligga och vars alla el verktyg ligger. Samma sak gäller inom ett kontor eller andra verksamheter. Om du dagligen ska rensa ett skrivbord fullt med papper så går det åt mycket tid på en väldigt onödig uppgift. Arkivera alla papper efter kategorier så att du enkelt kan sortera dom och hitta dom.