Nya framgångrika företag

Det finns inte mycket som inspirerar företagare lika mycket som att se andra företagare lyckas. De har i praktiken tagit de steg som man behöver ta för att få sitt företag att växa på ett sätt som många bara drömmer om.

Några av dessa framgångsrika entreprenörer lyfts årligen fram i tidningen Driva Eget när de utser årets David mot Goliatpris. De företag som nomineras har på ett eller annat sätt utmanat de största företagen på marknaden och lyckats med det mycket bra. Precis som i historien om David och Goliat så var David mycket nederlagstippat men bevisade motsatsen. Två av de som nominerades till vinsten år 2013 var:

business success

Anders Bengtsson (Lantbutiken.se)
Anders började som arbetslös att sälja en enda produkt men detta gav honom mersmak och idag har han en webbshop med en omsättning på flera miljoner. Produkterna är främst inriktade mot de som jobbar eller bor på lantgårdar och hans största konkurrent är Granngården. Hans framgångsrecept enligt honom själv handlar om att inte ge upp. Även om man inte lyckas den första, femte eller tionde gången så kommer det så småningom. Han menar även att man inte ska följa mainstream när det gäller företagande. Gör man det får man även konkurrera på exakt samma villkor som alla andra. Då är det bättre att vara unik och tänka ”helt crazy”. Det är nämligen drömmen som är första steget.

Anders Bengtsson var den som tog hem David mot Goliatpriset 2013.

Mirvi Unge Thorsén (Askunge Förlag)
År 2010 startade Mirvi Unge Thorsén ett eget bokförlag. Hon hade då 30 års arbetslivserfarenhet från skola och läromedelsföretag och såg ett behov av pedagogiska matteböcker. Den lucka hon såg var hos de som behövde extra mycket hjälp eller extra mycket utmaning. De allra flesta böcker skrevs för ”den stora massan”. De som var riktigt duktiga och behövde få extra utmaningar fick inte det och de som behövde extra mycket stöd kunde inte heller hitta det i dessa matteböcker. Lösningen blev att hon satsade på just dessa nischer. Hennes framgångsrecept bestod i att hitta en smal ny nisch men även att ta för sig från början. Hon valde att åka på samma mässor som de stora företagen och väl där försöka visa upp sig så mycket som det gick. Detta trots att hennes utbud var betydligt mindre än de stora jättarna. Idag har hon gett ut 77 böcker och har 14 författare som jobbar inom hennes förlag.