Locka tillbaka kunden med ett lojalitetssystem

Lojalitetssystem eller kundklubbar kan man som konsument knappast undvika i sitt dagliga liv. Så gott som alla stora butikskedjor erbjuder idag någon sådan lösning för att göra kundernas upplevelse bättre och locka dem tillbaka.

Exakt hur ett sådant system kan se ut varierar kraftigt beroende på vilken verksamhet man håller på med samt vad man har för målsättningar med systemet.

Poängbaserade system

För företag där det varierar extremt mycket hur mycket kunder spenderar kan man vilja uppmuntra de kunder med större omsättning. För att göra detta ger man då tillbaka en del av pengarna i form av poäng. I vissa fall så är poängen direkt kopplade till hur mycket pengar som spenderas medans det i andra fall även kan vara kopplade till hur stora marginaler företaget har på en tjänst eller produkt. Detta kan betyda att man till exempel tjänar dubbla poäng på vissa tjänster medans man tjänar mindre på andra.

4419374-retro-gold-vector-coupon-isolated-on-white

Dessa poängen brukar i sin tur gå att på ett eller annat sätt omvandla till ett riktigt värde. I vissa fall, så som på poker- och casinositen Full Tilt, så går det att för poängen i en speciell butik köpa till exempel turneringsbiljetter eller för att få extra pengar till casinospelen. Detta ger kunden en betydligt större möjlighet att välja exakt vad han eller hon vill lägga pengar på och behöver inte vänta på att någon kupong eller speciellt erbjudande.

Det hela kan jämföras med till exempel matvarubutikernas lojalitetssystem som med jämna mellanrum omvandlar poängen till värdekuponger som sedan får användas i butiken. Detta ger även det stora besparingar men gör så att du som kund inte nödvändigtvis får sina besparingarna när du behöver dem.

Rabattbaserade system

percentageEtt annat vanligt system är att låta alla de som har ett registrerat klubbkort få speciella rabatter. Detta gör att alla får en lika stor belöning oavsett hur mycket man tidigare handlar för. Detta kan locka fler till bonussystemet samtidigt som det inte på samma sätt uppmuntrar till ökad konsumtion. För storkonsumenterna blir det dessutom ett sämre erbjudande då de inte kan välja att ”spendera sin lojalitet” på just de produkter de vill ha utan istället är låsta till de erbjudanden som finns.

Lösningarna i praktiken

Ovan har vi nämnt två sätt som lojalitetsprogram kan ge mervärde till kunden, men hur genomför man det i praktiken? Vilka verktyg bör man ha för lyckad lojalitetsmarknadsföring?

Helt digitalt

Många system är idag helt digitala utan någon form av fysiska representationer av poäng eller medlemskap. På många butiker räcker det nu att man ger ut sitt personnummer för att få de rabatter och poäng man har rätt till istället för att man behöver visa ett kort. Att inte behöva bära med sig ett kort anser många kunder är praktiskt, speciellt med tanke på mängden lojalitetssystem som finns.  För webbaserade tjänster så som ovan nämnda Fulltilt  är det dessutom väldigt självklart då de ändå inte har någon, eller en väldigt begränsad fysisk närvaro.

kaffe med lojalitetskort

Klubbkort

En annan klassisk lösning är att använda sig av kort för att bevisa sitt medlemskap. Dessa brukar oftast vara i plast och likna ett bank eller kreditkort. För att göra det enkelt att digitalt läsa av vem kortet tillhör brukar korten antingen ha en magnetremsa eller streckkod.

Klistermärken

Det sista och en av de äldsta metoden för att bevisa lojaliteten är att använda sig av klistermärken. Redan på 1800-talet så började denna metod användas som ett billigare alternativ till de kopparpolletter man tidigare använde. Klistermärkena samlas oftast i rutor på en pappersbit och ger sedan någon form av bonus när alla är fyllda med märken. Denna metoden används än idag av stora kedjor som till exempel Subway världen over. Det är ett enkelt system som inte kräver inte några avancerade tekniska lösningar. Detta gör det väldigt passande för mindre företag.