Ge kunden det lilla extra

shutterstock_157405067

Kunden har kanske inte alltid rätt, men det gäller att komma ihåg att inget företag fungerar utan sina kunder. För att just din butik eller webbshop ska gå runt och ha återkommande kunder behöver du erbjuda kunderna det där lilla extra. Men vad är egentligen det lilla extra? Om du behandlar dina kunder väl, är trevlig, hjälpsam och serviceminded kommer du redan en lång bit på väg. Dock finns det ett annat sätt som också är väldigt effektivt, och det är att ge kunden något hon eller han inte betalat för. En del företag delar exempelvis ut gratisprover när en kund handlar för mycket pengar. Andra bjuder på rabatter eller särskilda kundevenemang.

Lite mer för pengarna

Hos www.komatsuforest.se, som säljer stora fordon inom skogsindustrin får kunden en utbildning i hur deras nya fordon fungerar – helt utan kostnad. En sådan här sorts service gör verkligen att kunden känner sig väl omhändertagen och gärna återvänder. Komatsu säljer många olika fordon, exempelvis skotare och även delar till fordon som skördar-aggregat. När man handlar så här komplicerade fordon är det väldigt användbart med en utbildning så att man förstår precis hur allt fungerar.

Erbjudanden och prisjusteringar

Beroende på vilken bransch du är verksam inom kan det lilla extra du ger till kunderna variera kraftigt. Säljer du exempelvis smink eller kläder kanske du inte har samma marginaler att jobba med. I det här fallet kan det vara smart att ge bort en ansiktsmask på köpet eller dela med dig av bra erbjudanden. Det kan gärna vara ett merköp, www.dinsko.se brukar exempelvis ha ‘köp tre för två’. Om du däremot säljer dyrare saker som fordon kan du med fördel bjuda på tillbehör eller, i vissa fall, även vara villig att sänka priset om kunden prutar. Oftast handlar det lilla extra inte om dyra saker eller förmåner, utan en trevlig gest som ger kunden ett positivt minne.