Event-marknadsföring

shutterstock_185381111

Också känt som Event Marketing, eller helt enkelt EM. Detta används som ett samlingsnamn för marknadsföring på event där ett företag kan möta den målgrupp de är intresserad av att locka. Detta kan vara allt från ett litet lokalt event till något så stort som de olympiska spelen.

Detta begrepp verkar ha slagit igenom just under OS, de Olympiska sommarspelen 1984 i Los Angeles för att vara exakt. Där erbjöd arrangörerna att sponsorer skulle kunna få en specifik exponering av kundföretag. Dessförinnan hade sponsring under OS varit ren välgörenhet.

1990-talet innebar en enorm ökning av denna trend och var en av de snabbaste växande marknadsföringsmetoderna. Detta fortsatte även under 2000-talet, speciellt i USA där den ökade upp till tre gånger så snabbt som den traditionella annonseringen.

Event-marknadsföring kan innebära allt från att få komma ut med information om sitt företag till sin målgrupp, till att helt enkelt dela ut saker tryckta med sin logo.

I Sverige har det debatterats huruvida event-marknadsföring avser alla former av sponsring eller om all händelsemarknadsföring ska anses vara event-marknadsförning. På grund av denna twist finns det inga pålitliga siffror hur stor denna typ av marknadsföring egentligen är i Sverige.

Detta har dock inte stoppat byråer att inrikta sig helt på detta och kontinuerligt söker kompetens inom området. Volvo har till och med en hel avdelning som heter Volvo Event Management som endast hanterar event-marknadsföring för företaget.