Affiliatemarknadsföring

5384707-affiliate-marketing

Det finns många sätt att marknadsföra på, medan målet är desamma, att få fler kunder, är metoderna väldigt olika. En marknadsföringsmetod som internet har varit en väldigt drivande faktor av är affiliateprogram.

Många kallar affiliatesystemet som ett prestationsbaserad form av marknadsföring då betalningen för de som arbetar med detta är baserad på hur många nya kunder, eller potentiella kunder, som de lyckas vidarebefordra till sin affiliatepartner.

I detta system finns det fyra parter, den första är säljaren, den som önskar få fler kunder, de tar i sin tur kontakt med ett nätverk som erbjuder att koppla ihop dem med partners och dessutom sköter betalningarna. Den tredje parten är en ägaren av en eller flera sajter som erbjuder att länka till säljaren i ett försök att driva in fler kunder till denna. Och sist men inte minst i ledet kommer naturligtvis konsumenten.

Affiliatemarknadsföring misstas ofta för ett annat system känt som referral marketing, båda system använder sig av en tredje part för att hjälpa att driva kunder till försäljaren, men affiliatemarknadsföring förlitar sig inte på tillit och personliga förhållanden som är arketypiskt för referral marketing, utan rent finansiella motivationer.

Affiliatemarknadsföring har funnits redan i de tidigaste skedena av internet och har växt i samband med att internet blivit mer populärt och allomfattande. Många försäljare av produkter och tjänster använder sig av affiliatenätverk för att få tag på nya kunder idag, casinoverksamheter är en bransch som speciellt använder sig flitigt av detta, Cino.se är ett typexempel av detta. Detta system kan fungera på två huvudsakliga vis, det första är att säljaren betalar sin affiliatepartner för varje unik besökare som de skickar vidare till deras sajt, den andra sättet är att betalning endast sker om besökaren även genomför ett köp. Den första metoden betalar naturligtvis mindre för varje vidarebefordring men leder ju även till en mer stadig form av inkomst.